fredag, november 07, 2008

Min förlossning

Jag vet att jag har varit seg med att skriva och berätta hur förlossningen gick till. Har varken hunnit eller orkat. Men nu ska jag försöka berätta lite kort eftersom det är så mycket som hänt.

Fredagen den 3 oktober ringde jag till min BM eftersom jag haft VÄLDIGT ont i magen (ca 1 veckas tid, men blev bara värre och värre) och dagen innan hade jag spytt som bara den. Hon tyckte jag skulle ringa förlossningen eftersom jag haft mycket sammandragningar. Så vi åkt in till förlossningen, lite småfnittriga... :) Men vi trodde absolut inte att vi skulle bli föräldrar den natten.

När jag kom till förlossningen fick vi kolla Ellens hjärtljud och mina sammandragningar. Sen blev det en massa olika tester som tex UL, VUL m.m Allting såg bra ut det enda som var konstigt var att jag hade högt blodtryck. Så därför tog de en massa blodprov. Men de skickade hem oss för det var ingen fara. De skulle höra av sig om det var något med proverna. Så vi åkte hem. Hann vara hemma i ungefär 2 timmar sen ringer det och Andreas svarar. De ville att vi skulle komma tillbaka. De vill inte säga vad det var. Bara att vi skulle ta det när vi kom dit och så sa det att jag skulle packa väskan och ta med mig. Ni kan ju fatta själva, vi har nog aldrig blivit så nervösa. Så jag fick packa väskan och fixa hundvakt till Enzo sen åkte vi in igen.

Anledningen att vi fick komma tillbaka var att mina värden var VÄLDIGT dåliga och de misstänkte havandeskapsförgiftning. Så de fortsatte göra prover och kontroller. Fick göra UL på levern, njuren, mjälten eftersom de värdena var dåliga. Vi kom in runt 17 och runt 23 åkte Andreas hem för att sova eftersom det verkade inte hända nåt då. Men de fortsatte göra prover på mig var tredje timme och de blev bara värre och värre.

Klockan 02.30 säger de till mig att det blir kejsarsnitt klockan åtta på morgonen eftersom jag hade havandeskapsförgiftning. Sen tog det nog inte mer än 2 minuter innan doktorn var tillbaka och berättade att det skulle bli akut kejsarsnitt NU eftersom det var inte värt att vänta eftersom värdena var så dåliga. Så jag ringde Andreas. Sen slet dem i mig. Drog av alla kläder och gjorde en massa saker som jag knappt kommer ihåg för jag skakade som bara den. Kunde inte hålla mina ben stilla. Tyvärr blev jag sövd pga att de vågade inte ge mig ryggmärgsbedövning, de var rädda att jag inte skulle sluta blöda. (pga några värden). Andreas kom vid 03.00 och då rullade de in mig i operationssalen. Andreas fick tyvärr inte vara med eftersom jag var sövd. Så han stog utanför.

Klockan 03.22 föddes våran lilla prinsessa Ellen med vikten 2620g och 46cm lång. Världens finaste!



Sen åkte jag till IVA för uppvacket var stängt på helgen. Skulle bara stanna där i 4 timmar men tyvärr blev det 2dygn pga att jag förlorade en tredjedel av mitt blod för min livmoder ville inte dra ihop sig. Men efter att de hade tryckt som, ursäkta språket, FAN på min mage så drog den ihop sig. De gjorde såååå jävla ont. Usch... Men men... Sen fick jag även ligga kvar pga mina värden. Hade konstant övervakning. Fick ta blodtrycket varje kvart. Var grymt jobbig att ligga där. Fick massa smärtstilande så jag kände mig drogad. Men men.

På måndagen fick jag komma tillbaka till BB-röd (risk förlossning). Där fick jag stanna till fredagen och gjorde massa tester och saker eftersom jag var väldigt dålig. Orkar inte skriva om det men nu är det över. På fredag blev vi flyttade till Ellens avdelning. (neonatalavdelningen) Undertiden vi var på BB-röd hade vi henne dygnet runt men de kom med sond mat m.m

Sen åkte vi hem måndagen den 13 oktober på hemsjukvård. Det var så skönt att komma hem.

Detta var min förlossningsberättelse. Allt blir inte alltid som man tänkt sig men vad gör det. Vi fick vår lilla Ellen ändå. Det är det viktigaste. Nu måste jag gå, Ellen vill ha mat :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

ah vad mysigt:)

trots att det blev akutsnitt för dig så blir det som bra ändå:)

/Tina

Anonym sa...

Herre gudens vilken pers ni, men speciellt du måste genomlidit! Tur att allting gick så bra för det låter väldigt läskigt, och som om det kunde slutat riktigt illa..

Hon är för himla söt lilla Ellen :) Jag går på KBT precis vid er nästan. Jag ska dit på fredag i nästa vecka så om du hade haft tid ork och lust kanske jag kunde kommit inom på en kopp kaffe? Det had evarit skoj att träffa er båda. Vi kan ju se. Ha en fortsatt bra helg! Kramar

Jenny sa...

Tina: Ja det blev ju bra till slut endå. Skönt det! Kram Jenny

Matilda: Vad är KBT?? Hade gärna träffats. Men ska till BVC vid 12.00 på fredag. I så fall får det vara på em nån gång. Eller är du där oftare?? Hade varit jättekul och träffas. Kramar

Anonym sa...

Hejsan! Jag jag ska dit veckan därpå också men när vet jag inte. Jag kan ju höra av mig när jag vet. KBT är kognitiv beteende terapi. Shit vad du tapat fort i vikt sedan förlossningen, gött ju! Jag jobbar också på att få bort lite kilon här och där.. Det tar sån tid bara.. Vi höres. Kramar

Anonym sa...

Hej sötis! Vilken historia... Skönt att allt slutade så bra till slut, måste ha varit hyffsat svettigt för din sambo när både du och Ellen var illa däran.

Min lilla pys håller sig fortfarande undan, envisa unge...

Stor kram till er!